Kampverslag 2006: Ontdekkingsreizigers-kamp Luyksgestel

Dit jaar waren we weer op kamp in de bossen bij Luyksgestel, in Noord Brabant vlakbij de Belgische grens. Met z’n 52-gen waren we dit jaar. De touringcar bracht ons zaterdag 15 juli naar dit heerlijke kampterrein. Het was prachtig weer en dat zou de hele week zo blijven.

We begonnen met het opzetten van de tenten en daarna gingen we het oranjeknuppel-kennismakingsspel doen.
Na het eten gingen we een rondje rond het kampterrein wandelen en kwamen we allemaal aanplakbiljetten tegen met “ZEELUI GEZOCHT”: een oproep van een kapitein om je te melden bij hem. Even later kwamen we de kapitein en zijn scheepsmaatje tegen en gingen we mee naar hun schip. We gingen op ontdekkingsreis in het kielzog van de VOC en WIC schepen. Alle groepjes verzamelden in hun eigen bootje producten uit het land, waar we heen zouden gaan.. Hoe beter je een spel speelde, hoe meer je verdiende.

We voeren naar Suriname en deden in het donker het ‘Water, spons en vuur spel’.
De volgende dag deden we, na het ontbijt en de tenteninspectie (door een matroos en een piraat), ‘Suriname in beweging’. Een gezellig halfuurtje ochtendgymnastiek dus. Maar wel  warm. Na de lunch werd ook al gauw een watergevecht gehouden: lekker verkoelend.
Het was zondag, dus de kampdienst ontbrak ook niet. Het ging over de laatste reis van Paulus, als gevangene op een boot, die in de storm op Malta terecht komt. Met elkaar hebben we een paar proefjes gedaan om te zien wat de kracht is van water en lucht.

Na eten van gevulde hartige tortilla’s (roti) den we ’s avonds het ‘Aluminium nachtopdrachten spel’. Door het volgen van het spoor van aluminium, die je zag door er met een zaklantaarn op te schijnen, kwamen we in het donkere bos posten tegen waar we een opdracht moesten volbrengen: met een kompas lopen, voorwerpen voelen, bootje vouwen en laten varen, met een bal gooien (in het donker!) en nog veel meer.
Na afloop aten we een lekker wentelteefje in de keuken en gingen we onze slaapzak in.

De volgende dag scheen de zon weer en gingen we naar het zwembad. Het was een mooi openlucht zwembad met eromheen grasvelden en speeltoestellen. We hebben lekker gezwommen en gespeeld en na een ijsje te hebben gegeten, gingen we weer terug naar het kampterrein. Met ons “schip” waren we inmiddels in Australië aangekomen. We gingen barbecuen en marshmellows roosteren. Dat was wel leuk, want we mochten dit jaar, omdat het zo warm en droog bleef, geen kampvuur maken van de brandweer. Nog diezelfde avond stapten we weer in het schip om naar Zuid Afrika te varen.

De volgende dag stond de sportdag op het programma. Allerlei spelletjes, die te maken hadden met varen op een schip: loopplank lopen, water hozen, anker binnenhalen enzovoort.
Ook nu ontstond er heelijk verkoelend waterballet.
Na het eten voeren we naar Noord Amerika en daarna deden we een hele leuke en mooi geprojecteerde Disney-kwis. het was best laat toen we uiteindelijk in onze slaapzak kropen. Maar eerst hadden de tieners nog hun eigen filmvoorstelling.

Woensdag gingen we op stap naar Bergeyk. Eerst gingen we lekker in de snackbar iets eten en drinken. Daarna een spel. Een bijzondere vossenjacht was daar uitgezet. In de etalages van winkels moest je foto’s zoeken van de leiding, maar het waren wel baby- en peuterfoto’s! Herken ze dan maar eens. Er was nog tijd om te winkelen en dat deden we dan ook.
Na het avondeten deden we de dingen die we altijd doen: afwassen, journaal schrijven, avondsluiting (dit jaar met verhalen over water: de tocht door de Schelfzee, Mozes in het biezen mandje, de doop van de Etiopiër, Elia bij het altaar op de berg, de voetwassing door Jezus ) voorbereiden, wc’s schoonmaken, spelen, zingen in de blokhut. Toen het goed donker was deden we het “grenshandelsspel” waarbij je smokkelspullen voor een zo hoog mogelijk prijs moest zien te verkopen. Natuurlijk was ook een douane, die je de stuipen op het lijf jaagde.

Donderdag waren we in Indonesië aangekomen. De tieners gingen tobbedansen en de kindergroep ging bootjes en wajangpoppen maken en een T-shirt batikken.We aten natuurlijk nassi en bami. De kinderen van 10 jaar en ouder speelden in het donker nog het havenspel en toen gingen we laatste nacht slapen in onze tent.
Want de volgende ochtend moesten alle tenten alweer ingepakt worden. De luchtbedden, slaapzakken en tassen verhuisden naar de grote blokhut, waar we met z’n allen die nacht zouden slapen.
Maar eerst stapten we de laatste keer op de boot: naar Brazilië. We aten Braziliaans en vierden carnaval. We genoten nog van een lied van de tieners en een breakdans optreden van 4 jongens. Het was feest, met taart en coctails en champagne. De winnaars werden ook bekend gemaakt: de Black Pearls.Ook kreeg iedereen de kampheinnering: een dik stuk scheepstouw in een speciale knoop met een oude wereldkaart er aan. Gedanst werd er tot in de late uurtjes en dan de laatste nacht slapen in de blokhut.

Zaterdag echt alles opruimen en mooi op tijd bracht de touringcar ons weer naar Den Haag. Tot volgend jaar!
Groeten van de Kompassen, de Knopen, de Ankers, de Dolfijnen, de Kraaienesten en de Black Pearls en alle leiding.